Så er der sødt til ganen...

søndag den 3. juli 2011

I aften fik jeg lavet saften færdig. Jeg lavede 3 varianter, hyldeblomst med citron, hyldeblomst med Danske jordbær og hyldeblomst med mynthe fra haven. Smagsprøverne smager fantalastisk ;o)
Jeg brugte resterne til at lave hjemmelavet marmelade, så nu kan sommerhyggen bare komme an - Vi er helt klar ♥




Min fremgangsmåde:

Hyldeblomstsaft:

(ca. 1,5 l)
20-30 hyldeblomstskærme
2 økologiske citroner (samt evt. 500g Danske Jordbær eller en håndfuld mynthe )
2 spsk. citronsyre
650 g. sukker (evt. rørsukker)
1 l vand

1. Skyl og rens skærmene, og put dem i en stor gryde el.lign. beholder med låg.
2. Skyl citronerne, og skær dem i skiver. Læg citronerne i gryden.
3. Bland citronsyren med sukkeret, og opløs blandingen i kogende vand. Hæld sukkerlagen over skærmene, læg låg på gryden, og lad saften trække i køleskabet i 4 dage.
4. Si saften, og hæld den på rengjorte flasker.

Hyldeblomst marmelade:
Her bruges kvaset fra hyldeblomstskærmene, så du laver marmeladen sammen med saften.

Ingredienser

Kvaset fra hyldeblomst-
saften (ca. 300 g)
½ økologisk vaniljestang ( Kan undlades )
150 g sukker
2 spsk konc. hyldeblomstsaft (se opskriften på modsatte side)
Atamon
1 sylteglas med låg

Fremgangsmåde

Blend hyldeblomstkvaset (inkl. citronskiverne) i 1 min.

Flæk den halve vaniljestang på langs og skrab kornene ud.

Kom det blendede kvas i en gryde med sukker, hyldeblomstsaft, vaniljekorn og -bælg og kog det ind til en ensartet masse ved middel varme i ca. 10 min. under omrøring.

Afkøl marmeladen, fjern vaniljebælgene og hæld marmeladen i atamonskyllede glas.

Serveres til lidt god ost, lækre boller eller hjemmebagt knækbrød.

God fornøjelse :o)

KH
Kat

2 kommentarer:

  1. Mmm det ser rigtig lækkert ud :-)

    SvarSlet
  2. Hej Kat
    Mit tapet er fra BORÅS og hedder BOHEME.
    Kan bestilles ved Aabybros lokale farvehandler..

    SvarSlet