Ny tradition ❤

fredag den 14. september 2012

Da vi skulle fejre Albertes fødselsdag, ledte jeg efter en virkelig god opskrift på fødselsdags boller. Jeg plejer at bruge opskriften fra amos bagebog, men hver gang jeg bager dem, blev de flade som pandekager ( sikkert mig der har gjort et eller andet helt forkert )

Det lykkedes mig at finde en virkelig god opskrift og fik bagt nogle fantastiske gode fødselsdagsboller som fik meget meget ros. De ligger sig tæt op af dem man kan købe hos slotsbageren i Aalborg  :o)

Jeg fandt opskriften hos mad med hjertet og den vil jeg dele med jer. De er helt perfekte til hygge her i efterårsregnen med en dejlig kop varm kakao med masser flødeskum, shhhh ;o)

Denne her omgang er bagt til vores oldemors fødselsdag i morgen  


Jeg har ændret lidt på opskriften og de er bare helt perfekte nu :o)

Store luftige fødselsdagsboller - 14 stk

* 50 gram gær
* 100 gram sukker
* 4 dl kærnemælk
* 1 tsk groft salt
* 1 tsk kardemomme
* 2 spsk sukker
* 2 æg
* ca 800 gram mel
* 1 æg til pensling

How to...

1) Smelt smørret og bland det sammen med kærnemælken.
2) Smulder gæren ud deri og rør til det er opløst.
3) Rør sukker, salt, kardemomme og æg deri ( jeg har ikke røremaskine, så her bruger jeg håndmixer )
4) Ælt mel i dejen, lidt af gangen til den er tyk som en grød. Ælt resten af melet i lidt efter lidt til dejen er lidt klistret. Ælt den grundigt i 10 min - 5 min hvis du har en røremaskine.
5) Lad dejen hæve tildækket i en skål i 1 time.
6)Del dejlen i 14 stykker og form den til boller-
7) Lad bollerne hæve på bagepladen i 30 min.
8) Pisk et æg sammen og pensel forsigtigt bollerne.
9) De bages ved 200 grader i ca.12 min, til de er gyldne og lyder hule når de bankes let under bunden.


God fornøjelse :o)

1 kommentar: