Smerter & Graviditet

søndag den 14. september 2014

S M E R T E R - & - G R A V I D I T E T 

ET PERSONLIGT INDLÆG

Det første semester af graviditeten svævede jeg på en lyserød sky og tænkte ikke så meget over den begyndende jammeren fra min krop......




 En fredag for 3 uger siden kom vi hjem fra sommerfest i børnehaven, jeg havde ondt i lænd og bækken men tænkte at sådan har alle gravide kroppe det jo. Da vi kom hjem tog Alberte og jeg dynerne ind i sofaen og ville hygge med fredags slik og en god familiefilm, manden tog ned til naboen og fik en lille fredagsøl. Da vi kom ned og ligge gjorde det så afsindigt ondt i min ryg faktisk så ondt at jeg måtte kæmpe for at holde tårerne tilbage, efter ca.30 min ville jeg hente noget at drikke til os og da jeg ville rejse mig kunne jeg ikke komme op, tårene trillede ned af kinderne så ondt gjorde det, jeg har ALDRIG prøvet noget ligende! Jeg måtte vælte mig ned på gulvet og kravle frem og prøve at komme op på alle fire og langsomt fik jeg mig rejst op med støtte til væggen, jeg var sikker på at der var noget der var gået i stykker inde i ryggen/lænden. Smerterne fortsatte hele natten og jeg havde udstråling ud i mit venstre ben som sov og jeg kunne slet ikke finde ro i kroppen, overvejede om jeg bare skulle tisse i bukserne istedet for at bevæge mig ned at trappen på toilettet.

Jeg tog til læge mandag som ville have mig sygemeldt frem til terminen. En melding som jeg var rigtig ked af, men jeg kunne jo også godt se hvad jeg havde i vente hvis jeg ikke lyttede til min krop. Jeg fik besked på at hvis jeg ikke lyttede på min krop nu, ville det have konsekvenser efter graviditeten og i værste fald ville jeg blive indlagt sengeliggende indtil fødslen. Så jeg lyttede og er blevet sygemeldt. 

Jeg har pt. meget ondt bag på bækkenet og især også foran og kan derfor ikke holde til at gå eller stå meget. Bækkenet i min højre side er låst.På de gode dage prøver jeg at gå lidt for at træne musklerne i bækkenet og fra i næste uge vil jeg begynde at tage i svømmehallen i det varmevand, jeg må ikke svømme men det er godt at være i vand da jeg her er vægtløs. Jeg har haft mange plukveer som er pga min krop er stresset over alle de smerter jeg har og det giver plukveer og det stresser Anton inde i maven. Så derfor lytter jeg meget til min krop nu og slapper af men prøver også at bevæge mig på de " gode dage" for at holde på musklerne. 



Jeg havde været ved en fysioterapeut som sagde at der ikke var noget at gøre før jeg havde født. Men tog derefter til en kiropraktor som hjælper mig. Hun kan ikke fjerne mine smerter, jeg kører med rødt lys nu, men hun kan hjælpe mig med at komme igennem det og give mig lidt støtte og nogle øvelser der kan hjælpe mig.

Jeg skal hele tiden lytte og vurdere hvad min krop fortæller. I går skulle Alberte starte stævne, jeg tog selvfølgelig med, men fordi jeg stod op i de 5 min hun red så havde jeg smerter i bækken og ben, helt ud i anklerne og kunne ikke finde ro hele natten. 

Jeg svæver stadig på en lyserød sky og er så lykkelig for at være gravid. Jeg elsker min voksende mave og lille Anton som sparker og rumstere inde i maven og kan ikke vente til januar når han kommer ud til os og vi bliver en familie på fire ♥ 

Er der nogle der har prøvet noget ligende med bækken i deres graviditet, gode råd og fif modtages meget gerne!


2 kommentarer:

  1. Tror desværre der er flere og flere der døjer med bækkenløsning. Jeg havde det for til og det var træls og måtte også sygemeldes for min egen skyld baby og for vores familie. Jeg prøvede også kraniosekralterapi og massage og det hjalp ok med det holdt det ikke væk. Men heldigvis er det forsvundet efter fødslen. Held og lykke og pas på din familie og din krop.

    SvarSlet
  2. Sødeste dig. Hvor er det synd for dig at du skal have så ondt. Men jeg tror du gør det eneste rigtige ved at holde dig i ro. Kranio sakral er godt, håber det kan lindre ( kender et par gode ;) ) ellers tænker jeg om et mavebælte kan give lidt støtte og lindring

    SvarSlet