fredag den 12. december 2014


J U L E - B A G N I N G

Vi har bagt julesmåkager i dag, pebernødder, brunkager og vanillekranse. Det var så hyggeligt og julemusikken spillede i baggrunden og vi kom alle tre i dejlig julestemning. Dog gav det mig en del smerter i bækken og ryg så Martin tog lidt over så jeg bare kunne sidde og nyde stemningen. 

Favoritten er igen i år pebernødderne, jeg har før delt opskriften men den er så god den fortjener at blive delt igen 





Pebernødder a la Lagkagehuset:


250 g smør

250 g sukker

1 tsk. stødt ingefær

1 tsk. kanel

1/2 tsk. hvid peber

1 tsk. kardemomme

1 tsk. bagepulver

1 tsk. natron

1 dl piskefløde

500 g mel

Smør og sukker piskes sammen med en el-mikser, til sukkeret er pisket godt ud.
 Piskefløden piskes i (laveste hastighed i starten!!). 
Bland krydderier, bagepulver og natron i melet og rør det så i dejen, til der fåes en nogenlunde fast dej. Ælt det sammen med hænderne. 
Tril dejen ud i pølser, ca. på tykkelse med en lillefinger. Skær dem i små stykker (ca. 1 cm.) lange og tryk dem let sammen i toppen.
 Sæt på bageplader – de flyder ikke meget ud, så de kan sættes nogenlunde tæt. Bages i ca. 10 minutter (kun ca. 7-8 minutter i min ovn ved almindelig varme) ved 200 grader, de skal ikke blive alt for brune og pas på at de ikke får for meget under bunden.

1 kommentar:

  1. Glædelig 3.advent til du og din dejlige familie !

    Så skønt at I fik bagt og med julemusik til, det elsker vi også hos mig.
    Super billede, meget stemningsfyldt :-)

    Jeg juler også lidt på min blog og har en ret lækker 3.advent giveaway, som først slutter i aften kl.20.
    Du er velkommen forbi mig, blot tryk på mit navn :-)

    Jule hilsner til du og familien og nyd pebernødderne :-)
    Maria

    SvarSlet