Skønhed i samfundet....

mandag den 24. oktober 2016


Skønhed i samfundet....

Jeg elsker at sætte mig på en cafe eller en bænk i gågaden og især på strøget i kbh – jeg elsker at se folk, deres stil og forskellighed. Der er så mange forskellige typer og det er så fedt at der en nogle der tør skille sig ud og udstråle deres personlighed i deres kropssprog og deres påklædning. Desværre er der i vores samfund kommet en holdning til at man skal være åleslank og ligne de modeller der er i medierne som oftest er blevet photoshoppet for sådan kan man altså ikke se ud i virkeligheden. Jeg kan blive rasende over at unge piger tror de skal have ben så tynde som min overarm og have store bryster og læber, det ser så unaturligt ud og de har jo virkelig fået et fuldstændig unaturligt forhold til kroppen.

Den tendens man ser i samfundet, om at man for alt i verden skal lave om på sig selv og sit udseende. Optimere alt, hvad der optimeres kan. Lige fra at få lavet fyldigere læber, få rettet og hvidtet tænderne til at investere i dyrt træningsudstyr, så man kan få abs og thigh gap. Det er blevet enormt legitimt at gå meget op i sit udseende og bruge mange penge på det, hvor det måske førhen foregik mere i det skjulte. Det var ikke nødvendigvis noget man skiltede med. Jeg tænker også på, at f.eks. i Hollywood er man længere fremme med den tendens, fordi mange lever af deres udseende der. Man kan frygte, hvad der kan komme til at ske, hvis samme tilstande med tiden kommer til at blive gældende herhjemme. Og selvom man måske er lidt imod den tendens, hvor unge i 20'erne fylder sig med botox, bruger enorme summer på at tage til tandlægen og får lavet et perfekt smil, så kan man ikke undgå at lade sig rive med. Det er ikke velanset at sige højt, at man ikke træner i et motionscenter eller på anden vis laver motion og spiser proteinpulver.

Jeg syntes min datter Alberte allerede går for meget op i hendes udseende, det er nok ikke helt bevidst med hun er vild med make up og neglelak og ville selv bestemme hvordan hendes hår skulle klippes sidst hun var ved frisøren. Jeg forklarer hende at hun IKKE skal komme neglelak på, det er fyldt med kemikalier og hun er alt for lille til make up. Men hende og veninderne har en fest med at sminke hinanden og det er også svært at fuldstændig at forbyde hende det. Jeg håber at hun kan bevarer en sund tilgang til hendes udseende, vi prøver i hvert fald på at give hende sund holdning til det. Hun er en sporty pige og elsker at dyrke motion som løb og mtb – jeg håber at hun altid vil fortsætte med at dyrke sport på en sund måde og huske på at skønked kommer indefra og ikke fra ens bankkonto!


Alle mennesker er smukke, uanset figur, tænder, hår og læber. Jeg ville ønske at vi som forældre kan lære vores børn at tænke sådan om sig selv og om andre!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar